آخرین مکانای ثبت شده به وسیله یونسکو رو به همراه تصاویر اونا توجه می کنین. این جاها، در ۲۸ مرداد ماه سال ۹۵ (۱۸ ام جولای سال ۲۰۱۶) به ثبت جهانی رسیدن:

۱- حیاط سنگی آنتلگوا و مکان‌های باستان‌شناسی مربوط به اون، آنتلگوا و باربودا ( Antlgua naval dockyard and related archaeological sites)

جزیره آنتلگوا مجموعه‌ای از ساختمون‌ها و امارت‌هایی به سبک گرجیه که با دیوار محاصره‌شده‌ان.  نسلی از برده‌های آفریقایی این ساختمون‌ها رو واسه دریانوردان بریتانیایی ساختن. این مکان‌ها واسه نگهداری نیشکر در جریان جنگ کشورای اروپایی ساخته شدن. هدف از این جنگ به کنترل درآوردن کارائیب شرقی بود.

۲- گروه پامپولها، برزیل (Pampulha Modern Ensemble)

این مکان به وسیله معماری بانام اسکار نیمیار Oscar Niemeyer با همکاری گروه دیگری از هنرمندان ساخته شد.
که در قلب استان میناس گرایس Minas Gerais برزیل واقع‌شده و یه پروژه باغ شهر مربوط به سال ۱۹۴۰ میلادیه. این مجموعه تشکیل شده از یه سری از معماریا، طبیعت و مجسمه س که در اون کازینو، قایق‌های گردشگری و یه کلیسا هم تعبیه‌شده.

۳- میستسکن پولنت، کانادا (Mistaken Polnt)

در جنوب شرقی جزیره نیوفندلند Newfoundland، حاشیه باریکی از صخره‌هایی هست که قدمت اون‌ها به بیشتر از ۵۰۰ میلیون سال می‌رسد و تشکیل شده از قدیمی‌ترین فسیل‌های بزرگ دنیاس.

۴- هوبل شنونگلا در چین: (Hubel ShennongJla)

این مکان تشکیل شده از جنگلای بکر و انبوهیه که  محل سکونت میمون‌های طلایی (در شکل)، پلنگ گربه‌های وحشی، گونه‌های خرس‌های آسیایی مشکی‌رنگ و خیلی از شکلای جور واجور دیگه حیواناته.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نقد و بررسی خودروی جک اس ۵ اتوماتیک

۵- صخره زویلانگ هاشون، چین (ZuoJlang Huashan rock art cultural landscape)

قدمت این صخره سنگ ۵ قرن قبل از میلاد مسیح تا ۲ قرن پس‌ازآن تخمین زده‌شده. مردمون لوی Luoyue از مناطق جنوب غربی چین روی ۳۸ سنگ، سبک زندگی و آیین‌های مذهبی خود رو به تصویر درآورده‌ان. این تصاویر تنها بازمانده‌های فرهنگی این منطقه به حساب می‌روند.

۶- جاها باستان شناسی فیلیپی، یونان: (Archaeological Sites of Philipi)

شهر محدود با دیوار فیپل که امروز در شرق مقدونیه و ثراس Thrace واقع‌شده، در ۳۵۶ سال قبل از میلاد مسیح و به وسیله شاه فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه  فتح شد . این مکان دارای صحنه نمایش از نوع معماری هلنیه (در شکل)، هم اینکه یه معبد و محلی واسه تشکیل جلسات رومن‌ها رو هم داراس. پس از دیدار پل Apostle Paul، رهبر روحانی مسیحیت این مکان در سال ۴۹ تا ۵۰ بعد از میلاد مسیح، به مکانی واسه دین مسیحیت و پیروان اون بدل گردید.

۷- پارک خانگشنزونگا، هند: (Khangchendzonga National Park)

این پارک در قلب هیمالیا و یکی از ایلات شمالی هند به نام سیکیم Sikkim، در شمال هند و در کوه Khangchendzonga واقع‌شده. قله این کوه سومین قله بلند جهان به حساب می‌رود. مردم این منطقه از بلندی اون واسه عبادت و آیین‌های دعا استفاده می‌کنن.

۸- مجمع الجزایر رویاگیگدو، مکزیک: (ArchIplelago de RevIIaglgedo)

این مجمع‌الجزایر که بخشی از نوار کوهپایه‌ای در کوه‌های مکزیکه و تشکیل شده از ۴ جزیره دورافتاده سوکورو Socorro (در شکل)، Benedicto، Roca Partida و Clarion در اقیانوس آرومه . هر ۴ جزیره محل مناسبی واسه سکونت مرغان دریایی، دلفین و نهنگ‌های این مناطقه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۲۳ عکسی که چهره تیره و زشت تبهکاران جنائی نیویورک را در دهه ۹۰ میلادی به تصویر کشیده اند

۹- من مدل، در غرب اقیانوس آروم: (Man Madol: Ceremonial center of Eastern Micronesla)

این مکان از دیواره هایی از جنس بازالت و مرجان ساخته‌شده . مجموعه‌ای از ۹۹ جزیره کوچیک در سواحل جنوب شرقی جزیره پهنپای Pohnpeiه. در این جزیره‌های کوچیک قصرهای سنگی، معابد و مقبره‌های زیادی دیده می‌شه که مراسم مربوط به سلسله سادلور Saudeleur در این مکان به نمایش درمی‌اومد.

۱۰- آنتکرا، سایت دلمن، اسپانیا (Antequera dolmen site)

این محل مربوط به عصر نئولکتیک و برنزه و در منطقه آندولوس واقع‌شده. معماری سنگ‌های این منطقه به دوران پیش‌ازتاریخ برمیگرده و با دو پوشش طبیعی کوهستانی به اسمای Pena de los Enamorados و El Torcal محاصره شده.

۱۱- غار گرهام، انگلستان (Gorham’s Cave complex)

سنت‌های فرهنگی مربوط به نئاندرتالا با قدمت بیشتر از ده‌ها هزار سال قبل، در این مکان قابل‌توجهه.

۱۲- کورباسلر (Architectural Work of Le Corbusler, multi-nation site)

این مکان تشکیل شده از آثاری چندملیتیه که ۱۷ مکان از مناطق جورواجور ۷ کشور از اون جمله هستن که در طول نیم‌قرن ساخته‌شدن. این مکان شامل کارای معماری بانام لاکوربوزیه از جمله Chapelle Notre-Dame du Haut در فرانسه (درشکل) است و خونه دکتر کروتشتDr. Curutchetدر لاپلاتا یLa Plata آرژانتین رو هم شامل می شه.