انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شروع شده و پس از ۱ سال درگیری گسترده در تاریخ پنجاه و هشت دوره برگزاری رقابتای ریاست جمهوری این کشور،‌ تکلیف کلید دار کاخ سفید واسه ۴ سال آینده بزودی مشخص می شه.
هر نامزدی بتونه، ۲۷۰ رای الکترال رو از مجموعه ۵۳۸ رای موجود تصرف کنه، برنده پایانی میشه.

چند سال بعد، ۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، هم چون ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۲ میلادی، در یادا باقی می مونه و درباره اش مقالات و کتابا و فیلمای بسیاری ساخته می شه.
این دوره، با دوره های قبلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور از جنبه های مختلفی، فرق داره و بخاطر این، انتخابات امسال رو جنجالی ترین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می دونن.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکراتا در انتخابات این دوره، اولین و تنها بانوی آمریکاییست که موفق به کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری می شه و اگه برنده رقابتا شه، اولین زن تاریخ آمریکا میشه که به مقام مورد بحث رسیده. ایشون قبلا، سابقه وزارت خارجه در دولت اوباما رو در کارنامه داره، اما از سمت جناح حریف، به شکلای جور واجور و اقسام فساد و حقه بازی و امثالهم، متهم شده.

در مقابل این زن، مردی قرار داره که اونو ملت آمریکا، قبلا در شبکه های تلویزیونی و برنامه های پر مخاطب بخش مد، لباس و کار و کاسبی دیده بودن و کتاب هاش با اون ادبیات تند و عجیب، بارها در فهرست کتابای پر فروش قرار گرفته بود. بساز بفروش میلیاردر نیویورک که در شهر آسمون خراشا، بلند ترین برج موسوم به «برج ترامپ» رو در اختیار داره؛ اون فردیست که هیچ سابقه دولتی نداره.

ایشون که ادبیات گفتاری و نوشتاری تند و خشن رو هم چون روش رابطه با مخاطبانش روی جلد کتاب هاش دنبال می کنه، شدید ترین انتقاداتی که یه آمریکایی می تونه به نظام قانون گذاری، دیپلماسی، اقتصاد و فرهنگ اون مطرح کنه، ارائه کرده و تو یه سال گذشته کوشیده، آمریکای قبل از ترامپ رو، به جهت تخریب دموکراتا و ۸ سال میراث اونا در کاخ سفید، واسه هوادارانش به تصویر بکشه.

اما این مرد، اولین شهروند معروف آمریکاست که در قامت یه سیاستمدار، به طور مستند، به اتهامات جور واجور اخلاقی و اقتصادی متهم می شه.
دونالد ترامپ هفتاد و یه ساله، طوماری از فساد اخلاقی رو در کارنامه داره که گر چه واسه آمریکاییا به عنوان سبک زندگی شخصی ایشون، شاید بی اهمیت باشه، اما اگه برنده ۸ نوامبر تاریخی شه،‌ همه این اتهامات به عنوان ابزاری واسه ضربه زدنای جور واجور بهش در ۴۸ ماه آینده به کار میره.

به هر حال، اگه ترامپ، پیروز پایانی انتخابات این دوره شه، نقطه عطفی در تاریخ سیاست داخلی و خارجی آمریکا رقم می خوره که می تونه در کوتاه مدت، بازارهای مالی و اقتصادی جهان رو تحت تاثیر قرار داده و فصلی نوین از روی کارآمدن آدمایی با چهره ها و نگرشایی متفاوت از سیاست مداران قبلی این کشور، به عصر بیست و یکم معرفی کنه.

گزارش امروزروزیاتو می خواد شما رو به لایه های نزدیک تری از زندگی خصوصی این بساز بفروش میلیاردر ببره. جایی که ایشون رو در کنار زنان جور واجور میبینیم و شاید دیدن ترامپ از این زاویه هم، دیدنی باشه.

با ما در گزارش امروز همراه باشین تا نگاهی داشته باشیم به بعضی از اتهامات جنسی دونلد ترامپ در ۳۰ سال گذشته.

داستان ترامپ: داستان پول و زن

خیلی از مردم جهان وقتی به دونلد ترامپ مو طلایی میلیاردر فکر می کنن، به یاد ۲ چیز مهم می افتن: یکی پول افسانه ای این میلیاردر نیویورکی که از راه بساز بفروشی در این کشور بدست اومد و گر چه مهمه، اما در فهرست میلیاردرای آمریکا، عددی به حساب نمیاد.

دومی، کلید واژه ای به نام زنه. ترامپ، هم چون روسای جمهور قبلی فرانسه، به عنوان چهره سیاستمداری که زن باره بوده و به فسادای اخلاقی زیادی متهمه، در اذهان عمومی این کشور و خیلی از مردمانی که اونو تو یه سال گذشته می شناسن، جلوه کرده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   جدیدترین مکان های ثبت شده در فهرست یونسکو

دامنه سو، کاربرده های اخلاقی و جنسی دونلد ترامپ، از زنان و دختران جوون، فقط به افراد کم تر شناخته شده باز نمی شه.
۱۴ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی بود که میشل اوباما، همسر رییس جمهور فعلی آمریکا، در جریان کنفرانس خبری که به پشتیبانی از هیلاری کلینتون، نامزد دموکراتا در نیوهمشایر شرکت کرده بود، ترامپ رو به بد رفتاری با خودش متهم کرد.

به جز میشل اوباما، ده ها زن دیگه هستن که ترامپ رو به نقض حریم خصوصی خود متهم می کنن.

برگزاری مراسم دختران شایسته به وسیله تیم اون در سالای گذشته، دلیل شده تا ایشون با مانکنای منتخب این رقابتای بین المللی در رابطه بوده و بعضی از اونا بارها،‌ نسبت به مورد سو، استفاده جنسی قرار گرفتن به وسیله این مرد،‌ اعتراض کنن که جدید ترین شون به اظهارات آلیشیا ماچادور، «میس یونیورس» سال ۱۹۹۶  میلادی برمیگرده.

در همین حال، هیلاری کلینتون در اولین مناظره تلویزیونی خود با دونالد ترامپ، گفت: «ترامپ به شکلی درباره زنان صحبت می کنه که انگار اونا خوک یا سگ یا آدمایی ساده هستن». شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد که «آلیسیا ماچادو» ملکه زیبایی ونزوئلایی نسل در سال ۱۹۹۶، ترامپ رو به توهین و برخورد گستاخانه با خودش متهم کرده. براساس این گزارش، ماچادو گفت: «پس از اون که دچار زیاد شدن وزن و چاقی شده، ترامپ اونو «زن خونه دار» و «خوک مکاره» نامیده س». ایشون اضافه کرد: «ترامپ با من با گستاخی و به صورت به طور کامل از روی دشمنی رفتار کرده».

ماچادو پایان دادن به جدا از توهینای ترامپ در حق همه زنان، مخصوصا زنان آمریکای لاتین، رو خواهان شده.

چند روز پیش، نی نی لاکسونن (Nini Laaksonen) که به عنوان دختر شایسته فنلاند در رقابتای دختر شایسته سال شرکت کرده بود، ترامپ رو به سو، استفاده جنسی از خود در سال ۲۰۰۶ میلادی در جریان یه مراسم عکسبرداری شخصی متهم کرد.
اون دوازدهمین زنیه که در یکسال گذشته، ایشون رو به سو، استفاده جنسی متهم می کنه.

ستاد ترامپ، این اتهام رو هم چون دیگه اتهامای جنسی زیاد علیه اون مردود و اونو ساخته و پرداخته رسانه ها واسه تخریب ایشون در انتخابات پیش روی دونست.

گاردین چند روز پیش، فهرستی مستند از زنائی که درزمان ۳۰ سال گذشته، به وسیله دونلد ترامپ، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتن رو منتشر کرد که نشون میده این میلیاردر نیویورکی، به حریم خصوصی ۲۴ زن تجاوز کرده.

نصف این تعداد همونجوریکه قبلا گفته شد، از بد رفتاری جنسی شکایت کردن که بغل کردن و دست زدن بدون اجازه،‌ از جمله رفتارای ترامپ در برابر اونا اعلام شده.
موردی که ترامپ در جریان دومین مناظره انتخاباتی با هیلاری کلینتون، اونو شدیدا رد کرد.
اما ویدئویی که در سال ۲۰۰۵ از ایشون منتشر شد، به روشنی حرفای ترامپ و نظر اون درباره رفتار با زنان رو بر ملا کرد و نقطه تاریکی بر ادعاهای این مرد هوس باز شد.

اولین زنی که ترامپ رو به رابطه جنسی بدون اجازه متهم می کنه، جسیکا لییدزاست که میگه، ۳۰ سال پیش در جریان یه سفر هوایی، ترامپ اونو مورد آزار و اذیت جنسی قرار داد. منتشر کردن این خبر در نشریه نیویورک تایمز دلیل شد که ترامپ، در نامه ای به این نشریه معروف، اونا رو به پیگرد قانونی تهدید کنه.

دومین زن معروفی که ترامپ رو به مسائل اخلاقی متهم کرد،‌ ایوانا ترامپ، همسر اولش بود. ایشون در کتابی با عنون «زندگیای زیاد دونالد ترامپ» که در سال ۱۹۹۳ میلادی منتشر شد، از بخشی از زوایای اخلاقی ترامپ صحبت کرد.

در جواب، دونلد ترامپ، نشریه Daily Beast رو تهدید کرد اگه جزییات رابطه اش رو با ایوانا منتشر کنه، پیگرد قانونی علیه این نشریه رو دنبال می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   از «مظفریان» تا «گوهربین»؛ با طلافروشی های معروف تهران

زن دیگه که ترامپ رو به آزار و اذیت جنسی متهم کرد، جیل هارته. اون گریمور بوده و گفته بود که وقتی سر میز شام در پلازا هتل با ترامپ بوده، مورد لمس بدنی قرار گرفت. حتی خانوم جیل ادعا کرد که در ژانویه ۱۹۹۳ میلادی وقتی به یکی از املاک ترامپ در فلوریدا آمریکا رفته بود، ترامپ ایشون رو به اتاق خواب بچه ها در اون خونه کشوند و قصد آزارش رو داشت. جزییات سو، استفاده جنسی از این خانوم به وسیله  ترامپ رو می تونین در مصاحبه چند ماه پیش ببینین.

۴ سال بعد، این خانوم علیه ترامپ، دادخواستی رو در دادگاه های آمریکا مطرح کرد اما موفق نشد اونو به آخرسر برسونه. ترامپ هم چون دفعات قبل، این مورد رو هم منکر شد.

خانوم تمپل تاگارت (Temple Taggart)، زن دیگریست که در چند سال گذشته، ترامپ رو به سو، استفاده جنسی متهم کرد.
اون، دختر شایسته شهر یوتا بود که به نیویورک تامیز گفته بود وقتی ۲۱ سال داشته، ترامپ بدون اجازه، بدن ایشون رو لمس کرده. این اتفاق در حالی روی داد که ترامپ، با همسرش مارلا میپل در اون زمان زندگی می کرده.

خانوم تمپل باور داره که ترامپ با دختران کم سن و سال دیگری هم رابطه نزدیک داشته.
حتی دختر شایسته نوجوون آمریکا (Miss Teen USA) هم در سال ۱۹۹۷ میلادی، مورد تجاوز جنسی ترامپ قرار گرفته بود و ایشون Mariah Billado‌ نام داشت.

(بخشی از ویدئوییکه کارنا ویرجینیا، ترامپ رو به سو، استفاده جنسی در انظار عمومی متهم کرد)

خانوم کارنا ویرجینیا زن دیگریست که ترامپ رو به سو،‌ استفاده جنسی در ملا عام در سال ۱۹۹۸ میلادی متهم کرد.
ایشون معلم یوگا بوده و مدعیست که وقتی انتظار می کشیده خودرویی سوار شه ترامپ بدن ایشون رو لمس کرده. خانوم کارنا وقتی مورد آزار جنسی ترامپ قرار گرفت، بیست و هشت سال داشت.

ویدئویی که بعدا از ترامپ منتشر شد نشون داد که اون بوسیدن و بغل کردن زنان رو بدون اجازه، از افتخارات خود می دونه. ترامپ دلیل این عمل خود رو به شهرتش در رسانه ها نسبت داد و گفت که به دلیل معروفیتش، دختران و زنان جوون، اجازه رابطه ایشون با اونا رو میدن و جمله «من هر کاری رو بخوام با اونا می کنم» رو بر زبون جاری می کنه.

به دنبال منتشر کردن این ویدیو، ترامپ واسه اولین بار با منتشر کردن ویدئویی در شبکه های اجتماعی، از این رفتارش معذرت می کنی.

به هر حال، دامنه اعتراضات به رفتارای ضد اخلاقی ترامپ، فقط در اردوی افراد عادی و دختران شایسته و مانکنا نیس، بلکه سلبریتیای هالیوود هم مثل جورج کلونی، انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آینده رو خنده دار دونستن و اونو یه «نژادپرست جنسی» گفته کردن.

(جورج کلونی و همسر جدیدش Amal)

سکانس آخر

تراژدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتخاب یکی از این دو نفر، بزودی تموم میشه و کلید دار کاخ سفید واسه سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، یا هیلاری میشه یا دونالد. در هر حال، موجی از اعتراضات و انتقادات سیاسی، فرهنگی،‌اقتصادی و اجتماعی در بازه ۴ سال آینده، سکان دار آینده کاخ سفید رو مورد حمله قرار میده که در تاریخ سیاست آمریکا بی سابقه گزارش شده.

این که هم چون نیکولا سارکوزی، رییس جمهور اسبق فرانسه که به فساد اخلاقی گسترده متهم بود و در دور بعدی انتخابات، کلید الیزه رو به فرانسو اولاند ( که اونم متهم به فساد جنسیه) واگذار کرد، آینده سیاسی روشنی واسه این دو فرد میشه پس از این دوره در نظر گرفت؟

این پرسشیه که با در نظر گرفتن طوماری از اتهامات سیاسی، اخلاقی و امنیتی که به هیلاری کلینتون و دونلد ترامپ زده می شه مطرحه و به نظر می رسه خیلی هم دور از واقعیت نباشه، تو ذهن فکرا عمومی جهان اینجور سئوالی خواه و ناخواه بوجود اومده و شاید، آینده سیاسی آمریکا رو در دهه سوم قرن بیست و یکم با چالشای زیادی مواجه کنه.