روز گذشته خبر رسید که در حمله ای مسلحانه به مسجدی در مصر بیشتر از ۲۰۰ نفر کشته شده و این حادثه عنوان مرگبارترین حادثه تروریستی در تاریخ شبه جزیره سینا رو از اون خود کرده. این سرزمین مثلثی شکل که بین قاره های آسیا و آفریقا قرار داره و مخصوصا قسمت شمالی اون به پایگاهی واسه شبه نظامیان وابسته به داعش و دیگه گروه های اسلامی تندرو کشور تبدیل شده.
تا صبح امروز هیچ گروهی مسئولیت این حمله مرگبار رو رو دوش نگرفته اما با در نظر گرفتن نوع حمله و دلایل موجود میشه داعش رو مسئول اصلی این کشتار دونست. بعد از سقوط دولت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ درزمان خیزشای موسوم به «بهار عربی» حضور نظامیان مصری در این منطقه شدیدا زیاد شد.

در سال ۲۰۱۳ هم با کنار گذاشته شدن محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری به وسیله نظامیان، حضور نظامیان زیاد شد که باعث شد یه فضای خالی امنیتی در این منطقه به وجود بیاد. در سال ۲۰۱۳، عبدالفتاح السیسی با رهبری یه کودتای عمومی و بدون خونریزی قابل توجه تونست حکومت کشور رو در دست گرفته و سیاست سرکوب شدید گروه های جهادی و اخوان المسلمین در صحرای سینا و دیگر نقاط کشور رو در پیش گیرد. در سال ۲۰۱۴ ایشون از ارتش منصرف شده و با وعده امنیت و ثبات در کشور به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب گردید. اینجوری خیلی زود فعالیتای گروه اخوان المسلمین که در دولت محمد مرسی به قدرت زیادی رسیده بودن ممنوع اعلام شده و این موضوع به نارضایتی طرفداران این گروه سیاسی- مذهبی دامن زد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   اتهامات جنسی دونالد ترامپ در ۳۰ سال اخیر

سخت گیریای دولت سیسی در مقابله با گروه های اسلامگرای تندرو باعث شد که بعضی از مردم این منطقه به دشمن حکومت تبدیل شده و کم کم گروه های جهادی تندرو شکل گرفتن. گروه ولایت سینا در همین دوران اعلام موجودیت کرده و در سال ۲۰۱۴ بیعت خود با داعش رو اعلام کرد.
این گروه پشت پرده ده ها حمله تروریستی و صدها قتل در جریان این حملات قرار داشته.
این گروه کلا پرسنل نظامی کشور و مسیحیان قبطی رو هدف قرار میده. علاوه بر این گروه های اسلامگرای تندرو از نارضایتی قبایل بادیه نشینی که به طور گسترده از طرف دولت ندیده گرفته شده و از پیشرفت در کشور خود هیچ سودی نبرده ان بهترین استفاده رو کردن.

خیلی از این قبایل بادیه نشین به برق و آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارن و همین تبعیضا باعث شده تعدادی از اونا از گروه های تندرو اسلامگرا پشتیبانی کنن. البته خیلی از بزرگان این قبایل با خشونتای قومی گروه داعش مخالف بوده و یه سریای دیگه هم حتی علیه این گروه می جنگن اما بعضی هم با این گروه های تندور همکاری دارن. فقر شدید باعث شده که فعالیتای غیرقانونی در این منطقه به یه موضوع نرمال تبدیل شه که از اون جمله میشه به خرید و فروش مواد مخدر و قاچاق آدم اشاره کرد.

یه جور شرایط بی قانونی در قسمت شمالی شبه جزیره سینا وجود داشته و اعضای گروه اسلامگرای ولایت سینا هم از این موضوع بیشترین استفاده رو برده و ً بر این بخش از کشور حکومت می کنن. با وجود صحرایی خشک در شمال و کوه هایی بلند در جنوب، کنترل شبه جزیره سینا واسه دولت مصر بسیار مشکل شده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   عطش در چنای؛ زندگی در اولین شهر هند که تقریباً دیگر هیچ آبی در آن یافت نمی شود