مادر اسامه بن لادن ، علیاء غانم، هفت سال بعد از کشته شدن سرکرده القاعده و هفده سال پس از حوادث یازده سپتامبر واسه اولین بار سکوت خود رو شکست و با خبرگزاری‌های رسمی دنیا مصاحبه کرد.

خبرنگار گاردین، مارتین چولوف با «علیاء غانم» مادر اسامه بن لادن در منزل شخصی‌اش در جده، کشور عربستان گفت‌وگو کرد.
مادر بن لادن در این مصاحبه درباره دوران کودکی و نوجوونی پسر بزرگ خود صحبت کرد.

این مصاحبه به این دید مهمه که اسامه بن لادن، طراح و برنامه‌ریز اصلی حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر بوده و مادر اون یکی از نزدیک‌ترین آدما بهش.

غانم در این گفتگو از پسر بزرگش به عنوان فرزندی بسیار خوب یاد کرده که مادرش رو بسیار دوست داشت.

مادر بن لادن که الان دهه ۷۰ زندگی خود رو سپری می‌‌کنه، وقتی که اسامه ۳ ساله بوده از همسرش محمد بن لادن که یکی از میلیاردرهای عربستان بوده جدا شده.
اسامه تنها بچه مشترک این دو نفره.

محمد بن لادن ۵۳ بچه دیگه از ۲۰ همسر خود داره.

البته پدر اسامه وقتی که اون تنها ۱۰ سال داشته در حادثه سقوط هواپیما می‌میرد.

پس از طلاق والدین، اسامه رو همسر دوم غانم یعنی محمد العطاس بزرگ می‌کنه.

غانم و خونواده اون در یکی از بهترین مناطق شهر جده زندگی می‌کنن. کار و کاسبی خانوادگی اونا که در مورد ساخت‌وسازه در خاور میانه بسیار مشهور و پردرآمده.

به گزارش گاردین این اولین باریه که مادر بن لادن اجازه صحبت کردن با خبرگزاری‌ها رو پیدا کرده و محمد بن سلمان این اجازه رو به علیا غانم داده. دلیلش هم پرواضحه، واسه اینکه مادر سرکرده القاعده اقرار کنه که دولت عربستان سعودی از اسامه بن لادن هیچ حمایتی نکرده و مسئولین این کشور در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر هیچ نقشی نداشته‌ان.

حمله ۱۱ سپتامبر

البته دلایل بسیار محدودی در مورد دست داشتن دولت عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر هست.
هم اینکه‌ی اینکه، هدف اصلی بن لادن سرنگونی رژیم پادشاهی عربستان بود.

مادر بن لادن در گفتگو با خبرنگار گاردین گفته که نقطه عطف زندگی اسامه بن لادن در سن بیست سالگی و وقتی که به تحصیل در رشته اقتصاد در دانشگاه ملک عبدالعزیر در جده مشغول بود اتفاق افتاد.

اسامه بن لادن در این دوران با عبدالله عزام آشنا شد، عبدالله عزام یکی از اعضای گروه اخوان المسلیمن بود و بعدا به دلیل رابطه با جنگجویان افغان از عربستان اخراج شد.
اونم اینکه از معلمان اسامه بن لادن بود. اسامه به تشویق اون واسه جهاد به افغانستان رفت.

این مطلب را هم از دست ندهید :   زیباترین زنان قرن بیستم که هنوز هم بسیار جذاب به‌نظر می رسند

شعار اصلی اخوان‌المسلمین که هدف و نقشه راه‌شون رو ترسیم می‌کنه، اینطوریه: «خدا هدف ما، پیامبر الگوی ما، قرآن قانون اساسی ما، جهاد راه ما و مرگ در راه خدا، بهترین آرزوی ماست.»

اسامه بن لادن، بنیان‌گذار و رهبر شبکه القاعده

عبدالله عزام در سال ۱۹۸۹، درحالی‌که واسه امامت نماز جمعه به‌طرف یکی از مسجدهای پیشاور پاکستان در حرکت بود، بر اثر انفجار بمب به همراه دو پسرش کشته شد.

به گفته‌ی غانم که اصالتا سوریه، گروه اخوان المسلمین مغز اسامه رو شستشو داد. مادر بن لادن به این روزنامه گفت پسر بزرگ اون اسامه در دوران کودکی خجالتی و در دوران تحصیل بسیار با استعداد بود.

علیاء غانم در گفتگو با گاردین گفت که در همون ۴۸ ساعت اول حمله ۱۱ سپتامبر فهمید که فرزندش اسامه مسئول این حادثه تروریستیه. این موضوع براش قابل درک نبود و در اون زمان از داشتن اینجور فرزندی احساس شرمساری می‌کرد. ایشون هم اینکه گفت: ما می‌دونستیم که این حادثه، اتفاقات بد زیادی بدنبال داره.

خاندان بن لادن در اون زمان موردسوءظن و پیگرد دولت عربستان قرار داشتن و اجازه خروج از کشور از اونا سلب شده بود.

مادر اسامه بن لادن: علیاء غانم

مادر اسامه بن لادن با ۳ بیوه‌ی پسر بزرگش بازم در ارتباطه. اونا الان در عربستان زندگی می‌کنن و بازم اجازه خروج از کشور رو ندارن.

یکی از نکات عجیب این مصاحبه اینه که مادر اسامه بن لادن به خبرنگار گاردین اجازه عکاسی می‌دهد. این در حالیه که طبق قوانین عربستان، عکاسی از صورت زنان که در گذشته منع قانونی داشت، هنوز رواج چندانی در این کشور نداره.

طبق گفته‌های علیاء، آخرین دیدار اون با بن لادن در سال ۱۹۹۹ میلادی در افغانستان در خارج از قندهار بوده.
در همون سال القاعده به دو سفارت کشور آمریکا در آفریقا حمله کرد و بیشتر از ۲۰۰ نفر رو به قتل رساند.

به ادعای ابو جندل، بادیگارد ارشد بن لادن، مادر بن لادن به دستور دولت عربستان به قندهار رفته بود تا اسامه رو راضی کنه تا از تروریسم بودن دست کشیده و به زندگی عادی خود برگرده.

ابو جندل هم اینکه گفته با اینکه بن لادن با احترام زیادی با مادر خود رفتار کرده اما به اون گفته که نمی‌تونه از اهداف خود دست برداره و این کار واسه اون جهاد در راه خدا بشمار می‌رود.

مادر بن لادن به روزنامه گاردین گفت پسر بزرگ اون اسامه در دوران کودکی خجالتی و در دوران تحصیل بسیار با استعداد بود.

بنا به گفته علیاء غانم، اسامه بن لادن تموم دارایی خود رو در افغانستان هزینه کرد و از اسم و معروفیت خونواده به عنوان پوششی بر اقدامات و فعالیت‌هاش استفاده می‌کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۲۳ عکسی که چهره تیره و زشت تبهکاران جنائی نیویورک را در دهه ۹۰ میلادی به تصویر کشیده اند

علیاء در ادامه سخنان خود گفت اون بارها به اسامه درباره محیط دور و بر و دوستانش که در حال شستشوی مغز اون بودن اخطار می‌داد.

با اینکه علیاء غانم از تاریخ زندگی بن لادن و زیانایی که به خونواده زده با گاردین صحبت کرد، اما دو داداش اونم که با گاردین گفتگو کردن می‌می گن مادر هفتاد ساله اونا همه چیزایی رو که تا امروز درباره بن لادن گفته می‌شه رد می‌کنه و فقط جنبه بچه خوب بودن اونو به یاد می‌آورد.

در آخر بد نیس بگیم که اسامه بن لادن یکی از اعضای خاندان بن لادن و بنیان‌گذار و رهبر شبکه القاعده بود. اون در سال ۱۹۵۷ میلادی در ریاض، عربستان سعودی در خونواده‌ای پولدار به دنیا اومد در دوم می ۲۰۱۱ در ایبت‌آباد، پاکستان کشته شد.

اون در دانشگاه ملک عبدالعزیز در رشته‌های علم اقتصاد و مدیریت بازرگانی تحصیل کرد.

سازمان القاعده در سال ۱۹۸۸ به وسیله اسامه بن لادن میلیاردر عربستانی جهت مقابله با شوروی در افغانستان تأسیس شد.

حملات انتحاری ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، به وسیله القاعده در خاک آمریکا انجام شد.

در صبح اون روز، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری – مسافربری رو ربودند. هواپیماربایان، دو هواپیما رو در فاصله‌های وقتی جورواجور از قصدً به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدن. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمون‌ها حضور داشتن، کشته شدن.

هر دو ساختمون، پس از دو ساعت به‌طور کامل ویرون شدن و آسیب‌های زیادی به ساختمون‌های دور و بر زدن.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم رو به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدن. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد.

کشته شدگان این حمله‌ها ۲٬۹۷۴ تن بودن، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا در کل تعداد کشته‌های این حمله‌ها به ۲٬۹۹۳ تن می‌رسد. بیش‌تر کشته شدگان این حمله‌ها مردم عادی و شهروندان بودن، که ملی بودن اون‌ها از ۹۰ کشور جورواجور جهان بود.