به نظر می رسه در هزاره سوم که بیشتر از ۳ میلیارد نفر از شهروندان کره زمین دسترسی اینترنتی ندارن و سبک زندگی دیجیتالی، بخش غیر قابل رد فرهنگ زندگی در دهکده جهانی شده، داراییا از فیزیکی به دیجیتالی تغییر یافته و در بالا ترین سطح آسیب و تهدید قرار داره.
بخاطر این، بعضی از تئوریسینای نظامی و آینده پژوها، نبردای آینده رو نبردای سایبری می دونن و بر اون تاکید می کنن.

یکی از تهدیدات سایبری که همین چند سال پیش انجام شده از راه ویروس استاکس نت، نهادای اطلاعاتی غربی میخواستن تا سیستم سانتیریفیوژای نصب شده در مراکز هسته ای کشور رو از کار بیاندازند که حالا خوبیش اینه با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی و سایبری ایران، این توطئه که می تونست تخریبای زیست محیطی و آسیبای اقتصادی زیادی به همراه داشته باشه خنثی شد.

تهدیدات سایبری امروزه به هک گسترده شبکه های مالی، بانکی، سیاسی، فرهنگی و اطلاع رسانی و خدمات کشورای جور واجور دنیا به وسیله هکرا یا تیمای هک بین المللی منظم مربوط می شه که از هر اقدامی واسه از کار انداختن شریانای دیجیتالی حیاتی کشورای دنیا فرو گذار نمی کنن. استراق سمعایی که در سالای گذشته از گوشی موبایل بزرگان اروپا از مرکل تا رییس جمهور فرانسه و مقامات انگلیسی و اروپایی و شرقی انجام شد، فقط بخشی از سناریوی جنگ نرم در دوران عصر جنگ سرده.

هر چند  میخاییل گورباچف، رهبر جماهیر شوروی قبلی  از جنگ سوم جهانی به عنوان آخرین جنگ بشری خبر داده!، اما به نظر می رسه، نبردهای سایبری کم هزینه با بالاترین سطح تلفات الهی و خسارتای مالی و اقتصادی، می تونه هر اتاقی رو در کره زمین که شامل اینترنت و رایانه و تعدادی هکر باشه، به اتاق جنگ جهانی بدل کنه.
چیزی که در قرنای قبلی،، مسبوق به سابقه نبود.

(چشم انداز تهدید سایبری در جهان در فاصله ژانویه ۲۰۱۳ تا جولای ۲۰۱۴ که ایران رو در بالاترین سطح تهدید نشون میده)

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۳ چیزی که هرگز نباید درباره آن ها به پزشک خود دروغ بگویید

تهدید سایبری ایران رو جدی بگیریم

تهدید سایبری واسه ایران همیشه هست و آمادگی همه جانبه در کلیه سطوح واسه مقابله با این قضیه باید در دستور کار مردم و مسئولان باشه. اتفاقا دلیل این که سازمان پدافند غیر عامل تشکیل شد، موندگاری این راه و روش بود که پدافند هوایی و موشکی، شاید ده ها بی مصرف باشه و عملیات نظامی کشور رو تهدید نکنه. اما کشور همیشه با تهدیدای طبیعی، سایبری و امثالهم درگیره.

این فقط نرم افزارای بانک مرکزی نیس که می تونه تسلط اطلاعاتی غربیا رو به جریانای اصلی مالی و بانکی کشور به وجود اورد. اپای موبایل، سایتای اینترنتی بعضی وقتا غیر اخلاقی و متبذل، بهترین فرصت واسه نفود اطلاعاتی و سایبری و نصب خودکار بد افزارا روی سیستم کاربران عادی، شرکتا و موسسات دولتی و حتی خصوصی هستن که می تونه در صورت نبود شناسایی و قرار گرفتن در تور پدافند سایبری ایران، خسارتای زیادی به کشور وارد کنه.

پدافند غیر عامل در میدون تهدیدات سایبری، اگه مهم ترین سازمان دولتی کشور نباید، شک نداشته باشین در فهرست چند سازمان دولتی مهم و حیانی میشه. در عصر مدرن دیجیتال، همه چیز تغییر کرده همونجوریکه روش نبردا هم تغییر کرده و باید واسه اون آماده شد.
ما نیاز به سربازانی واسه مقابله در جنگ سایبری داریم. ما نیاز داریم که بیشتر مردم ایران درباره تهدیدات سایبری باخبر باشن و به  راحتی اطلاعات متنی، تصویری، ویدئویی خود و جامعه شون رو در سطوح جور واجور عادی، عمومی، خصوصی و حتی پنهونی در سایتا و شبکه های اجتماعی به اشتراک نذارن.

بعضی وقتا مشاهده می شه که بعضی اسناد دولتی حتی عادی از راه نرم افزارایی که سرور مرکزی اونا در بیرون مرز کشور هست، به جهت آسون کردن و تسریع در رد و بدل کردن اطلاعات به اشتراک گذاشته می شه.
همین موضوع ساده هم می تونه بستر یه تهدید سایبری رو واسه کشور به ارمغان آورد. از راه مهندسی اجتماعی دقیق و پیچیده حالا میشه دقیق ترین سطح اطلاعات رو از شهروندان در نقاط جور واجور کشور  بدست آورد و طعمه های اطلاعاتی واسه پیش برد مسائل امنیتی رو درست کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   اتهامات جنسی دونالد ترامپ در ۳۰ سال اخیر

پس آموزش دادن به ۳۰ میلیون کاربر ایرونی درباره رعایت حریم خصوصی، مسائل فنی و امنیتی در فضای اینترنت و آشنا کردن اونا با مقولات تهدیدات سایبری کوچیک و بزرگ و روش فعالیت در این مختصات، بحث مهمیه که به نظر می رسه رسانه ملی باید بیشتر از قبل به اون بپردازه.

اضافه کردن مطالبی به کتاب درسی دانش آموزان و دانشجویان اینترنت باز ایران به بحث تهدید سایبری و چیزای مهم مقابله با اون به زبون ساده در کنار اطلاع رسانی ملی و خبری در این میدون، آگاهی عمومی رو زیاد می کنه.
با امید به اینکه مرکز ملی تهدیدات سایبری، هزاران نقطه ضعیف کشور در این میدون رو در برنامه های میان مدت و دراز مدت شناسایی و راه نقوذ رو مسدود کنه.
دیجیتالی شدن ایران، فواید بسیاری داره، اما گشور رو بیشتر از قبل در نعرض تهدیدات غیر نظامی قرار داده.

حالا همه بخشای کشور در برابر تهدیدات سایبری قرار داره و هیچ بخشی مستثنی نیس.
واسه مقابله با تهدیدات سایبری، آموزش ملی و بسیج عمومی باید در دستور کار قرار بگیره.
تهدید سایبری از وقوع زمین لرزه نزدیک الوقوع ترسناک و خراب کننده که مناطق جور واجور کشور رو تهدید می کنه نزدیک الوقوع تره و نیاز به توجه هوشیارانه و هوشمندانه داره.

آخرین خبرا از پلیس سایبر ایران رو در نشانی  cyberpolice.ir     و اقدامات سازمان پدافند غیر عامل کشور رو در نشانی http://paydarymelli.ir دنبال کنین.